fredag 25 december 2009

Julmat

Nu är det jul igen! Och det krävs ju viss mat till jul. Jag ansvarade för gröt, vörtbröd och rödkål. Jag misstänker att jag kom lite lindrigt undan eftersom jag är en smula höggravid.

Hur som helst. Gröt är ju inte så svårt att göra. Jag har listat ut att risgrynsgröt är smidigast att koka upp på spisen och sen låta svälla i ugnen. Det blev så bra att jag nog ska koka mer nån dag snart. Rödkål kan man köpa på burk eller så kör man själv. Det är inte ett dugg svårt! Man tager sig rödkål och strimlar, klyftar några syrliga äpplen och skivar lite lök. Detta får fräsa i lite smör och sen koka in i en halvtimme ungefär kryddat med kryddpeppar och nejlika. Sen blir det gott!

Vörtbrödet blev trots allt julens stolthet för min del. Eller inte bara min, Daniels vört var ju en förutsättning. Vörten var fin och koncentrerad men pga att han råkade ta fel malt så blev den inte söt. Det löste jag med mörk sirap :-) Brödet bakade jag på vetemjöl och rågmjöl och kryddningen bestod av ingefära, pomerans och nejlika. Det blev kanongott! Inte riktigt lika sött som vörtbröd brukar vara (det var väl lite tur för jag höftade med sirapen). Massa russin också såklart! Det är inte bara grötkok som jag tänkte upprepa ganska snart :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar