söndag 25 maj 2014

Projekt självbevattning - zinkbalja

Jag gillar ju att odla och har rätt ont om plats i min lilla trädgård. Det gör att jag odlar en del i krukor (tja, rent tekniskt mest hinkar) vilket kräver en sabla massa bevattning. I år experimenterar jag därför med självbevattnande krukor och här tänkte jag beskriva i ord och bild vad jag gjort. Sen får vi se hur det hela går. Jag har gjort några olika varianter så det blir möjlighet att jämföra även om jag odlar lite olika saker i dem.

Sallad i balja
Först ut var en zinkbalja som redan tidigare tjänstgjort som odlingskärl, då med massor av leca-kulor i botten. Förra året slutade det med totalt dränkta ätbara blommor. Sagt och gjort, dags att testa något annat!

 Här har vi allt jag ska bygga med: en balja, pvc-rör, två glasslådor och lite bevattningsduk. 

 Ett litet hål låter överskottsvatten rinna ut vid regn eller ambitiösa barn som vattnar.
  Tanken med det lilla hålet i röret är att vattnet ska rinna ut när man vattnar även om det hamnar lite smuts i röret eller så (även här kan man se det som lite barnsäkring)


  Bevattningsduken ska ner i vattenbehållaren och sen få yta upp emot jorden. Tanken är att kapillärkraften ska göra resten. Hoppas hoppas!

 Det är en stor balja så jag satsade på två vattenbehållare.


Sen fyllde jag på med jord och planterade två sorters sallad. Jag hade lite gamla ruccolafrön avsedda att grodda och tänkte "går de att grodda så går de att odla" men planterade många eftersom de var rätt gamla. Det blev kanske lite väl tätt... Men det växer och jag har behövt vattna så någonstans tar vattnet vägen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar