söndag 25 maj 2014

Självbevattnande papperskorg

Jag var ett tag på jakt efter lämpliga hinkar att göra en variant av självbevattnande krukor av. Jag ville ha något större än vanliga plashinkar och kom på att Ikea ju har papperskorgar som skulle kunna funka fint. Sagt och gjort, jag köpte två för att testa!

Såhär ser den ut, Fniss heter den och kostar 19 kr. Man behöver två.
Första steget är att slakta en av hinkarna. Jag sågade av botten med en sticksåg och borrade ett hål strax större än pvc-röret. Lite större för att även bevattningsduken ska få plats. Här har jag petat ner duken och röret, det är viktigt att duken når hela vägen ner i botten. Det syns inte på bilderna men jag har borrat ett  litet hål i röret så att vattnet ska ta rinna ut i utrymmet i botten även om det kommer ner lite skräp eller så (precis som jag gjorde i zink-baljan).


 Sen är det bara att stoppa ner den avsågade botten i den andra hinken. Längs ner bildas då ett utrymme för vattnet. Det blir en avvägning mellan hur mycket vatten och hur mycket jord man vill få plats med helt enkelt.

 Sen är det bara att fylla på med jord och vatten och plantera. Här får en squash och lite lila sockerärter samsas, det återstår att se om det var en bra idé eller inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar