fredag 2 oktober 2009

Indiskt - typ

Idag var det dags för experiment i köket. Jag tog en sväng förbi Curry house i Haga och plockade på mig lite olika sorters kryddor. Med mig därifrån hade jag svart kardemumma, bockhornsklöver, gurkmeja och indisk kanel. Jag impulsköpte lite picklad mango eftersom det var halva priset också.

Väl hemma skred jag till verket. Först fick bockhornsklöver, kardemumma och kanel fräsa i lite rapsolja. Sen slängde jag i finhackad lök, riven färsk ingefära, hackad cayenne (hemmagjord!), pressad vitlök och gurkmeja. Det här fick bli basen i två rätter, man ska inte göra mer än man måste! Kryddblandningen delade jag upp i två pannor. I den ena stekte jag först med lammkött i små bitar och sen fick båda koka med lite krossade tomater och en gnuta honung för att bryta av tomaternas syra. I den vegetariska slängde jag ner röda linser. Vid det här laget kom jag på att jag ju skulle ha koriander (torkad, den som känner mig vet att jag inte äter den färska varianten) så det kryddade jag båda med. De fick puttra en stund till innan jag smakade av med lite buljung, mer cayenne i båda och lite helt vanlig curry och naturell yoghurt i lammgrytan. Under tiden kokade jag ris i min fina riskokare (den går under namnet lergryta i micro) men för att skoja till det lite så hällde jag gurkmeja i och lät en kanelstång koka med.

Och till det viktiga. Blev det bra då? Jo, det får jag säga. Men jag var inte helt förtjust i bockhornsklövern, kornen blev lite beska när man tuggade sönder dem. Och nästa gång vill jag ha naanbröd till, det hann jag inte baka några idag. Men jag slår ett slag för experiment i köket, det är roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar