torsdag 1 oktober 2009

Anka

Jag och en kollega diskuterade för ett tag sedan trevliga restauranger. Jag nämnde Canton House som jag tycker är en fantastiskt trevlig kinesiskt restaurang här i stan. Hon kontrade med en annan restaurang. Tien tsin. Hmm, tänkte jag, den gick vi till när jag var liten och har funnits jämt i Göteborg. En typisk "svensk kinesisk restaurang" och inte alls genuin. Jag undrade lite om hon fått något runt bakfoten när hon i nästa mening utbrast "Det är nya ägare och de har en kock från kina". Sagt och gjort, igår hade jag bokat bord och tog med Daniel dit för att fira hans födelsedag. Den riktiga dagen spenderade han ju hemma magsjuk. På rekommendation så åt vi pekingankan. Det visade sig att det verkligen är en hel anka men inga problem sa servitören, ni får med er resten hem. Vi blev dessutom bjudna på förrätt och dessert eftersom vi firade födelsedag (misstänker att kollegan hade något med det att göra, minns inte att jag nämnde att det när jag bokade). En sallad med gurka, kyckling och en spännade sås kom in. Sen fick vi se ankan innan den bars in i köket och skivades upp. Sen är det dags att pilla. Små kinesiska pannkakor, strimlad gurka och purjo och en sås byggs ihop till små wraps. Det är jättemysigt att få sitta och bygga maten själv, jag kan verkligen rekommendera att gå dit några stycken och dela på en anka!

Vi fick som sagt med oss resterna hem, det gällde även benen så idag kokade jag soppa. Benen fick koka ganska länge med några vitlöksklyftor, sen silade jag av buljongen och la i lök, blomkål, morötter, squash, rödkål, bondbönor och ankkött. Det blev också görgött!

Min surdeg ballade ur så jag ska sätta en ny. Just nu står ett bröd i ugnen med jäst i istället. Det brukar ju också bli bra. Fyrkornskross, rågmjöl, vetemjöl, linfrö, solrosfrö och lite torkad frukt pyttsade jag i den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar