onsdag 23 september 2009

Club sandwichaktigt

Tillbaka i verkligheten och hungrig!

Dagens matlagning började med ett behov av att få ur saker ur frysen. Vi vet inte hur det gått till men båda frysarna är som man säger i Göteborg knökfulla. Sagt och gjort, ut med lite hembakta hamburgerbröd och kycklingfilé. Vad gör man med det då? Jodå, Amandas lilla variant på club sandwich.

Först var det dags för lite potatis. Jag började med att slänga in en form i ugnen med lite rapsolja och olivolja smaksatt med chili. Potatisen skivade jag tunnt och la ner i den varma formen. Näst på tur var kycklingen som jag smaksatte med en egen sorts grillkrydda. Ner i morteln åkte cayenne, vitlök, paprikapulver, svartpeppar, timjan och lite salt. Den smetiga kryddblandningen kladdade jag på kycklingfilé och det som blev över slängde jag ner bland potatisarna. I samma form fick kycklingen också gotta sig. Lite tillbehör tycker jag på sin plats och visst är coleslaw perfekt i sammanhanget. Hälften röd och hälften vit kål och en riven morot och tunnt skivad gul lök och lite purjolök. Ner i detta vevade jag en blandning av fransk senap, turkisk yoghurt och lite råsockersirap. Internationellt så det förslår! Lite svartpeppar också. Sen var jag nästan i hamn, in med några baconskivor i en form i ugnen och så fick bröden också lite go ugnsvärme. Sen var det bara att bygga ihop och då kom jag på att lite klet vill man ha också. En snabb lösning blev det, turkisk yoghurt och sweet chilisås. Färdigt!



Och visst var det fiffigt att göra alltihopa i ugnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar