tisdag 1 september 2009

Mera söndag

Förutom att baka bröd så gjorde jag annan nytta i köket i söndags. Vi hade middagsgäst som inte äter kött så vegetariskt stod på menyn. Vi hade införskaffat ett par sjukt stora rödbetor på Bondens egen marknad på lördagen. Jag kokade två stycken i tryckkokare (skulle ju tagit en bra bit över timmen annars skulle jag tro), slängde dem i kallt vatten och drog av skalet innan jag skar dem i centimetertjocka skivor. Sen la jag skivorna i en ugnsfast form och smulade getost över. På toppen la jag lite rosmarin från trädgården och ringlade lite honung. Det blev gott...

Till huvudrätt testade jag ett nytt recept på mungbönsbiffar som jag hörde talas om i Meny i P1 före sommaren. Det blev riktigt bra. Till biffarna serverades kokt potatis, stekt lök, brunsås och lingon. För den som inte orkar läsa receptet så gick det till så att jag groddade bönorna så smått, det tog ungefär ett dygn för dem att få små svansar. Jag kokade matvete och mixade tillsammans med bönorna. Sen kryddade jag och tillagade i ugnen i ca 15 minuter på 200 grader. Nästa gång ska jag ha lite andra kryddor, den här gången var det torkad koriander och spiskummin och det blev lite för nära falafel tyckte jag. Men redan den här gången var betyget helt klart godkänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar