tisdag 8 september 2009

Lergryta

I julas, eller var det julen innan kanske, fick jag en lergryta av min mor. De är en helt fantastisk tingest. Det tog ett tag innan vi började använda den eftersom den skulle ligga i blöt väldigt länge första gången. När man väl gjort det så räcker det med 20-30 min så den tiden brukar jag lägga på att göra iordning vad jag nu ska stoppa i den.

I söndags var det en kyckling som skulle i. Jag gillar att köpa ekologisk kyckling, men en hel sån är så stor att den inte går i så jag hade en vanlig, färsk variant. När grytan tog sig ett dopp så förberedde jag en marinad som jag gned in pippin med. Marinaden bestod av honung, soja, vitlök, peppar och cayennepeppar från den egna odlingen. När grytan hade badad klart la jag i kycklingen och klyftade en lök och slängde runtomkring. Sen är det bara att stoppa in grytan i kall ugn, dra igång ugnen på hög värme och vänta en dryg timme. Normalt sett hade jag satt ugnen på 250 grader men eftersom jag ville få in lite bröd samtidigt nöjde jag mig med 200 och lät kycklingen stå inne lite längre. Till kycklingen kokade jag blå mandelpotatis från bondens egen marknad och vaxbönor som vi plockat på Bärby. Det blev gött!

Bröd gjorde jag ju också. På morgonen gjorde jag en surdeg på fyrkornskross som jag kokade lite med hela brödkryddor, rågmjöl, vetemjöl, linfrö och solrosfrö. Degen fick sen stå och jäsa ganska länge under tiden som jag, två hundar och två kompisar begav oss ut i skogen på svampjakt. Vi hittade trattisar, taggsvamp och några gula kantareller. Väl hemma igen bakade jag ut brödet och lät dem jäsa i bakformar en bra stund. Båda fick inte plats bredvid kycklingen så den ena jäste en dryg timma längre. Det blev faktiskt ännu bättre så helgens lärdom är att surdeg gärna får jäsa läääänge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar