onsdag 9 september 2009

Back to basics


Igår var jag och handlade lite frukost på Hemköp och snubblade över extrapris på blandfärs. Det var ett rätt stort paket, bra att ha. Jag tassade tillbaka några meter i butiken och plockade åt mig ett gäng King Edward-potatisar. De har ko
mmit nu, potatisarna man kan mosa.

Idag cyklade jag hem från jobbet och hämtade Porter på vägen. Väl hemma gjorde jag en insats och klippte gräset innan jag klev in i köket. Större
delen av min stora förpackning gjorde jag köttbullar på. Jag vet inte om jag har någon direkt favoriträtt men köttbullar och potatismos ligger bra till i alla fall. Särskilt efter sommaren när man inte fått mos på flera månader. När det kommer till många saker i köket så varierar jag mig med förtjusning, dock inte med köttbullar. Mjölk och ströbröd får svälla, i med finhackad lök, salt och peppar. Sen vevar jag ner köttfärs och ett ägg. Det är allt. Inga krusiduller. Eftersom jag har en förkärlek till att laga stora mängder av saker så kokar jag köttbullarna innan jag steker dem. Gör jag riktigt många så steker jag i långpanna i ugnen. Moset ska helst kryddas med muskotnöt, det är fint. Idag serverades bullarna med svampsås på taggsvamp och kantareller och med broccoli från Bondens egen marknad. Jag som hade en idé om att jag inte skulle äta mig proppmätt efter att jag mådde rätt illa av att göra det härom kvällen misslyckades kapitalt ikväll. Som tur var kunde jag pusta ut i soffan framför fotbollen och se Sverige vinna över Malta.

När jag ändå grejade i köket så passade jag på att göra lite köttfärssås också. För dagen slängde jag in röda linser och squash som jag med en listig Tupperware-grunka strimlade. Slutligen öste jag i timjan och mejram från min lilla örtagård. Men hur den smakar får jag ge utlåtande om någon annan gång. Jag provsmakade och det var bra i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar