lördag 5 september 2009

Uteätande


Den här veckan har som jag flaggade varit skral ut matlagningssynpunkt. Däremot så har jag ätit gott på annat håll.

I torsdags kom Daniel och Porter och hämtade mig vid jobbet. Jag visste inte vart vi skulle men när vi närmade oss min brors lägenhet och lämnade hunden där så misstänkte jag att det skulle bli tapas på Mañana. Så var inte fallet för när vi kom ut igen gick vi åt motsatt håll. Då föddes en ny liten tanke som visade sig helt korrekt. Vi stegade iväg till Hos Pelle. För den som inte varit där så kan jag verkligen rekommendera det.
Vi började med varsin alkoholfri drink, en fin gul sak i cocktailglas. Sen kom förrätterna in. Man får inte själv välja utan det är tre små förrätter som kockarna har valt ut. För dagen var det en bit inlagd strömming med hovmästarsås, en liten bit fläsk med en god äppelglaze och en liten skål palsternackssoppa med lite grovt bröd smulat i. Till huvudrätt får man välja mellan tre rätter men minst två måste välja samma sak. Daniel kunde tänka sig alla varianter så jag valde långkok på kalvhögrev. Köttet serverades med skogssvampar, lingon, en kryddig rödvinsky, färskpotatis och spetskål. Det var fantastiskt gott men jag måste erkänna att jag saknade rödvin, bubbelvatten är liksom inte riktigt samma... Desserten är samma variant som förrätten, alltså tre små. För kvällen serverades en fantastisk blåbär och espressoglass, en chokladganache (med reservation för stavningen) och apfelstrudel med vaniljsås. Proppmätta och nöjda hämtade vi vår hund och begav oss hem igen.

Idag har jag varit på Bondens egen marknad igen och handlat lite. Till det lite mer ovanliga jag plockade med mig hör kinesisk gurka och chokladhonung. Ikväll ska jag göra fiskburgare, återkommer om resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar