söndag 6 september 2009

Fiskburgare

Igår blev det fiskburgare här. Jag serverade dem i hamburgerbröd och "pommes" på tre sorters betor till. Betorna var faktiskt Daniels idé, det blev himla bra.

Jag började med att baka hamburgerbröd på eftermiddagen. Degen var en vanlig vetedeg men med mjölk istället för vatten. Och så hade jag smält smör i. Sen bakade jag ut till platta bullar, penslade med mjölk och strödde över sesamfrö. De blev jättegoda! Såklart inte lika fluffiga som de man köper men i ärlighetens namn, är de där köpebröden så goda?

Sen fixade jag tillbehör. Färsk lök i skivor, lite isbergssallad och skivade tomater från trädgården. Coleslaw tänkte jag skulle passa till så det gjorde jag på vitkål, morötter och purjolök. Tyvärr hade den turkiska yoghurten jag tänkt använda gått och blivit dålig så det blev crème fraiche och avrunnen a-fil. För att få till sötman tillsatte jag lite rörsockersirap. Kryddningen fick bestå av senap, vitlök och svartpeppar. Mmmm. Fördelen med att göra egen är att man själv väljer hur kladdig den ska vara. Själv föredrar jag lite mindre klet och mera grönsaker. Jag skalade lite betor av olika slag. Polka, röd och gul. Sen gjorde jag ganska tunna stavar av dem som jag ungsstekte med rikligt med rapsolja och hällde lite havssalt på när de var klara.

Och till självaste biffarna. Jag hittade ett recept som jag faktiskt följde hyggligt. Jag hade lite fryst lax och ekologisk kolja som jag använde. Och istället för färsk koriander, som är en av få saker jag inte äter, hade jag fänkål. Inte vilken fänkål som helst. Jag fick tag på ett fint exemplar med blasten kvar när jag var på bondens egen marknad. Jag tog helt enkelt och hackade ner den dill-liknande blasten som krydda. Det blev himla gott, men nästa gång tror jag att jag ska testa att ha lite rökt lax för att det ska hända lite mer med smaken. Jo, just det. Jag hade i lite av min egenodlade cayennepeppar också. Gott!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar