måndag 31 augusti 2009

Produktiv söndag

På helgen har jag mer tid att spendera i köket. Och till att göra saker som tar lång tid. Som att baka surdegsbröd!

Redan på lördagen började processen genom att mata på min surdeg så att jag hade lite mer att börja med på söndag morgon. Surdeg matar man med vatten och rågmjöl, ganska enkelt. På söndagsförmiddagen kokade jag lite fyrkornskross en stund och hade i degen som i övrigt bestod av surdegen, vatten, rågmjöl, siktat dinkel, russin och aprikoser. Jag glömde saltet, det ska jag inte göra nästa gång... Det blev en fast men kladdig deg av det hela och jag var lite orolig för att den inte skulle jäsa ordentligt men det gick så bra så. Den fick jäsa några timmar i bunken innan jag bakade ut den och slängde ner den i en form. Där fick den jäsa i kanske 1,5 timme innan jag slängde in brödet i ugnen på 200 grader. Det tog säkert 45 min att grädda. Gott blev det. Jag var lite skeptisk till det här med surdeg när jag testade förra gången men det är inte så dumt. Man får baka på helgen bara, för annars kommer man i säng alldeles försent. Kanske kan man göra en deg på morgonen och låta den jäsa i kylen över dagen iof...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar