måndag 24 augusti 2009

Plocka själv!

Vi har haft en trevlig helg ur matsynpunkt. Tja, om man bortser ifrån lunch på Coops restaurang vid Torps köpcentrum då. Inget ont om den maten, den fyllde sin funktion (handlade om tillgänglighet och tidsåtgång) men kanske inte så mycket mer. Men det som kom sen!

Vi var på bröllop vilket i sig var väldigt trevligt. Efter vigseln kom vi till festen där det serverades bål och mumsiga snittar. Det var små krustader med viltröra och små plättar med löjrom. Jag åt lite för många med tanke på vad som komma skulle. Tre halva gratinerade havskräftor till förrätt. Oj oj oj, det är ju såååå gott! Sedan serverades hjortinnanlår med potatiskaka, kantareller och en skysås. Därefter lite ostar, två sorters getostar och en gruyere och till mig en mumsig färskost med något sött (kan ha varit russin) och valnötter. Till detta serverades gott knäckebröd och en otroligt trevlig marmelad på bland annan rabarber. Som ni förstår var det osportsligt att slänga fram en bröllopstårta på det där...

På hemvägen (det här var alltså dagen efter bröllopet) gjorde vi en liten avstickare till Villa Sjötorp i Ljungskile där vi avnjöt hjortfärsbiffar med rostad mandelpotatis, brunsås, lingon och lite saltgurka. Daniel tog en London Porter och jag drack en trevlig enbärsdryck från Rostad.

Vi gjorde en avstickare till. Väl tillbaks i Göteborgs kommun svängde vi förbi Bärby självplock, vilken fantastiskt trevlig grej! Ut på fälten och plocka och betala i kassan. Vi kom hem med vitkål, kålrabbi, vaxbönor, bondbönor, mangold och majs. Och så hittade jag två roliga flaskor från Brunnbo, Smultronpuss och ytterligare en enbärsdryck. Jag återkommer med vad jag tyckte om dem när jag har provat.

Väl hemma var det dags för lite mat igen. Varsin pinfärsk majskolv till förrätt. Åh vad jag älskar majs! Åh, jag är galen i majs! Sen gjorde jag en mystisk variant av kålpudding. Istället för köttfärs gjorde jag en slags röra på trattkantareller, linser, squash (hemodlad), lök och morötter. Jag smaksatte med lite hemodlad cayenne och mejram. Sen vevade jag ner ett ägg och lite potatismjöl och blandade det hela med lite purjolök och lätt förvälld vitkål. Det blev en spännande rätt, den behöver nog utvecklas lite ytterligare men får ändå godkänt.

Idag var jag på kurs med hunden och slet med mig en sushi, inte ens jag hinner laga mat alla dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar