söndag 16 augusti 2009

Kräftor!

Idag har jag inte haft fullt så många projekt igång som under gårdagen. Det tog lite tid att få ordning på köket imorse också får erkännas.

Projekt kräftor påbörjade jag faktiskt redan igår. För att lagen skulle vara sval när jag la i kräftorna på morgonen så tog jag mig i kragen och kokade lag under en reklampaus. Jag kokade en lag på vatten, porter, salt, socker, anis, fänkål och kummin. När den kokat ihop petade jag ner dillkronor. Den fick svalna under natten och imorse la jag i kräftorna. Vi hade två kompisar på middagsbesök och samtliga föredrog kräftorna som jag hade påverkat lite själv. Trevligt. Mina kräftor blev lite mindre salta och såklart fler smaker som gifte sig. Till kräftorna åt vi av surdegsbrödet från gårdagen, sallad och en ost- och purjolökspaj gjord på Kvibille cheddar.

Lite mer har jag hunnit med ändå. Jag åt en ganska oinspirerad lunch bestående av grönsakssoppa på potatis, morot och lök kryddad med lite chili och paprika. Men fördelen med soppan var att jag fick chans att äta lite mer bröd :-)

När jag gör paj brukar jag göra en deg av smör, mjöl och kesella. En burk räcker till två pajdegar så jag fick vackert hitta på en paj till. Det blev en vegetarisk tacopaj på röda linser. Inget avancerat, jag fräste lite lök och vitlök, hällde på linser, krossade tomater och slängde i en buljongtärning. När linserna kokat klart kryddade jag med chili, spiskummin och koriander innan jag vevade ner lite turkisk yoghurt och två ägg. Jag får återkomma med omdöme dock, åt ju annat ikväll.

Nu är det dags för kvällspromenad via soptunnan. Kräftor luktar inte som bäst dagen efter har jag fått för mig.

God afton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar