lördag 15 augusti 2009

Det första inlägget

Ja, något inlägg ska vara det första och idag känns som en bra dag att börja. Som med så många andra bloggar så skriver jag mest för min egen skull men om någon finner nöje i att läsa så är det såklart en trevlig bonus.

Såååå, vad ska jag skriva om då? Jag inbillar mig att jag har en hyfsat tydlig rubrik. Jag tänkte skriva om mat. Mat med mera. Normalt sett hade jag nog skrivit en del om vin också men just nu är jag gravid och får hålla mig borta från en del flytande godsaker ett bra tag till. Det kan däremot slinka in en del om andra roliga drycker som jag provar mig igenom under min helnyktra period.

Anledningen till att det är en bra dag att börja skriva idag är att jag har spenderat en stor del av dagen i köket och lyckats ganska bra med de flesta sakerna. Alla var nya påhitt. Jag gillar nya påhitt. Jag gillar inte att följa recept så den som förväntar sig tydliga riktlinjer kring hur många kryddmått ditten eller gram datten som ska tillsättas kommer att bli besviken. Nog om detta.

Dagens första projekt har egentligen pågått sen förra helgen. Jag startade då mitt livs första surdeg. Det är jättelätt att göra en egen surdeg. Här följde jag faktiskt ett recept jag hittade, här är en länk till detta. Igår kväll gjorde jag en lös deg på en del av min surdeg, vatten och vetemjöl och idag bakade jag vidare på den. Jag inspirerades av ett bröd från bloggen Pain de Martin. Nu blev mitt ett äpple- och aprikosbröd istället och det funkade kanon! Det ska bli mer surdegsbröd framöver minsann!


Dagens andra två projekt involverade plommon. I veckan var jag och plockade på mig en massa plommon i mina föräldrars trädgård och har funderat lite vad man kunde hitta på med dem. Jag kom på att man kanske kunde koka marmelad och chutney på plommon och det kunde man! Även här utgick jag från recept som jag inte helt och hållet följde.

Det tredje projektet handlade om gurka. Jag impulsköpte lite Västeråsgurkor idag. Dem la jag in i en snygg glasburk där jag varvade gurkor, krondill, pepparrot och några lagerblad och täckte med en lag av vatten, ättika, socker och gula senapsfrön.

Dagens sista projekt var kvällens middag. För ett tag sedan fyndade jag såna där portionsbitar av lax. Jag är inte så förtjust i stekt och kokt lax så jag vet inte riktigt varför jag köpte dem egentligen. Idag kom jag dock på att man ju med fördel kan röka lax. Vi fick en liten abu-rök i present härom året och har en liten trädgård där man kan använda den. Laxen rimmade jag först med salt och socker i en plastpåse. Sedan kryddade jag den med en blandning av några olika pepparsorter och dill. Laxen åt vi sedan tillsammans med färskpotatis från mammas trädgård och en sås på crème fraiche, turkisk yoghurt, röd caviar och dill. Det blev väldigt lyckat får jag säga!

Om jag orkar så ska jag koka lite kräftlag som några frysta kinesiska kräftor ska få bada i under morgondagen men mer om det en annan gång.

1 kommentar:

  1. Det är bra häftigt med spontanjäst bröd! Är jag riktigt snäll kanske jag kan få testa det någon gång.

    Baka har aldrig varit min grej men surdegsbröd kanske kan få mig att testa. Gott är det i alla fall.

    SvaraRadera