onsdag 26 augusti 2009

En tisdagkväll i köket

Igår när jag kom hem fick jag den briljanta idén att baka piroger. Jag satte igång med det projektet vid halv sju-snåret. Det var kanske lite sent... Det blev middag vid halv nio men så kan det gå.

Jag började med att göra en deg. Jag gjorde samma sorts deg som när jag gör pizza dvs på vatten, jäst, salt, olja och mjöl. Det vanliga vetemjölet tog slut så det blev ungefär hälften dinkel. När degen jäste skred jag till verket och gjorde fyllning. Den bestod av lök, morot, vitkål och trattkantareller. Sen slängde jag in persilja och en liten klick crème fraiche. Vid utbakningen så insåg jag att det blir ganska mycket deg på 5 dl vatten så fyllningen räckte bara till hälften... Snabbt som ögat fräste jag upp lite av min nyplockade squash med lök och vitlök och hade in andra halvan av satsen. De fick jäsa en liten stund och åkte in i ugnen på drygt 200 grader, det tog en kvart att grädda dem ungefär.

Under tiden som pirogerna jäste och gräddades fixade jag en liten soppa på grönsaker vi plockat på Bärby och i trädgården. Först lite buljong med kålrabbi och morot, en stund senare åkte blomkål och lök i och sist men inte minst egen squash och lite persilja. Det blev ganska bra det hela tyckte jag och jättebra tyckte Daniel.

Idag valde jag att värma lite ärtsoppa ur frysen. Jag kunde dock inte helt hålla mig från köket så lite kikärter står på spisen i en pysande tryckkokare. Det är ju så bra att ha färdigkokta bönor och sånt i frysen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar