tisdag 18 augusti 2009

Fisk är bra


Jag bör äta fisk ett par gånger i veckan enligt livsmedelsverket. Det tror jag i och för sig är bra även utan att vara gravid. Att jag dessutom bor på västkusten med ständig tillgång till massa fin, färsk fisk gör att det egentligen inte finns någon anledning att inte äta fisk ofta. På sista tiden har jag blivit ganska duktig på fiskätandet om jag får säga det själv. Idag spatserade jag till Feskarbröderna och införskaffade två rödspättor. Färsk fisk måste faktiskt inte vara dyrt, 35.50 kr betalade jag för firrarna.

Väl hemma tog jag tag i det som skulle ta längst tid av matlagningen. Jag började koka potatis. Färsk fisk kan alltså vara snabbmat också. Näst på tur var att ångkoka broccoli och sist av allt slängde jag ner fiskarna i en stekpanna med smör. Platta fiskar går fort att steka. Något annat som är snabbt är rester, vi hade lite överbliven kall så sås på röd caviar, crème fraiche, turkisk yoghurt och dill som passade utmärkt till. Total tillagningstid för hela middagen blev kanske 25 min. Snipp, snapp, snut så var middagen slut.


Själv var jag lite glassugen efteråt och det råkade finnas en liten bytta vaniljglass i frysen. Godast är ju vaniljglass med lite chokladsås. Jag brukar koka egen chokladsås men det är svårt att göra lite på spisen. I micron däremot tänkte jag. Sagt och gjort, jag smälte lite smör i en kaffekopp, fyllde på med socker, kakao och en skvätt mjölk. In igen för att koka ihop lite. Resultatet blev perfekt! Och lagom mycket (eller lite).

De närmsta dagarna kommer jag inte berätta så mycket från eget kök men däremot från restaurangkök. Middag ute i dagarna två - trevligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar