måndag 31 augusti 2009

Fina kräftan!

I lördags var vi på kräftskiva. Det var en tillställning där man tog med egna kräftor och dryck och sen fanns alla tillbehör inklusive hatt på plats. Tyvärr så fick vi som kom sist inga hattar eftersom de tog slut i butiken. Jag erbjöd mig att ta på mig min sydväst som ju också är en ganska skojjig hatt men inmundigade sen mina kräftor hattlös. Jag valde bröd och aioli som tillbehör och det blev finfint.

Vi hade de bästa kräftorna. Tror jag. Nu åt jag inte av de andras kräftor men de kan helt enkelt inte ha varit lika bra som våra. Den senaste tiden har vi kokat kräftlag hemma varsin gång jag och Daniel. Vi har lärt oss lite på varje gång och den här gången blev det nog perfekt. Lagen kokas på porter, vatten, salt, krondill, dillfrö och sist men inte minst kummin. Och nu pratar vi sån där vanlig kummin som man kan ha i bröd ibland, inte spiskummin. Det är så gott!!! Tillvägagångssättet är som följer. Koka lagen och låt den svalna. Koka kräftorna i saltat vatten ett par minuter och släng dem i lagen så att de kyls ner kvickt. Sen får de ligga och gotta sig i ett dygn eller två och vips så har du kräftskivans bästa kräftor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar