söndag 8 november 2009

Surt sa ingen om rönnbären

Vad är en ledig söndag utan något experiment i köket? Just det, man måste prova något skoj när man har en hel dag att tillgå. Idag blev det rönnbärsgelé.

Jag var lite sent ute, många rönnbärsträd hade redan släppt ner sina bär på marken och ytterligare fler hade ganska fula små bär på sig. Vi hittade dock några med fina rönnbär som Daniel fick plocka ner åt mig. Bra att ha tillgång till en lite längre människa ibland. Jag har lärt mig att rönnbären ska vara frostnupna men nu har det ju gått några veckor sedan första frosten så vissa var hårt åtgågna. Ryktet säger att bären blir sötare efter frost och jag misstänker att det stämmer. Porter (som ju ser ut lite som en räv) mumsade rönnbär för glatta livet. Inte verkade det surt...

Nåja, väl hemma rensade jag bären och kokade dem tillsammans med några fina svenska äpplen, Cox orange närmare bestämt. Efter ca 10 min så gjorde jag "gelétestet". Det går till så att man häller lite av gelén på ett fat, drar en sked igenom och då ska den inte rinna ihop. Det rann ihop. Jag lät den koka ett tag till och var fortfarande inte riktigt nöjd med testet och funderade på om jag inte borde köpa lite pektin och tillsätta. Men nu upptäckte jag precis att den stelnat så fint så, nu får den koka upp och hoppa ner i glasburkar som står och steriliseras i kylen.

Och smaken då? Hmm, god men kanske lite besk för min del. Daniel kommer antagligen att gilla den om jag känner hans smaklökar rätt. Nåväl, ett helt ok experiment blev det i alla fall. Nästa helg blir det kanske söndagsstek då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar