tisdag 3 november 2009

Chokladtårta

Jag är egentligen ingen fena på att baka kakor men då och då händer det. Jag har precis gjort klart två chokladtårtor som faktiskt brukar bli otroligt goda. Receptet hittade min mamma när hon skulle göra dessert till vårt bröllop. Chokladtårta med tryffel, en god och näringsrik tårta! Tänk bara på att den är väldigt mäktig så den räcker till många. Nu är vi ganska många den här gången och jag vågade inte experimentera men nästa gång slänger jag i lite chili i den. Imorgon serveras den med Daniels hembryggda Kalaskulan robust porter. Förr oss som inte dricker alkohol så får det bli ekfatslagrad julmust till.

Idag fick jag förresten i mig halva den finfina avocadon från La Gomera. Och det var i grevens tid, en del fick jag ta bort men det som gick att äta var som smör och riktigt smälte i munnen. Mmm. Gjorde en liten tomat och avocadosallad men finhackad gul lök. God rapsolja, balsamvinäger, salt och peppar på. Det blev ett jätteberg på min lilla rostade brödskiva. Varmrätten bestod av två majskolvar från självplocket i somras. Vi jobbar på att få plats i frysen för snart ska vi fylla på med lamm!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar